موعظة احد الكهنة للاب سعدي خضر راعي كنيسة مار يوحنا الرسول في هولندا

"لِأَنَّ كُلَّ مَن كانَ له شَيء، يُعطى فيَفيض. ومَن لَيسَ له شيء، يُنتَزَعُ مِنهُ حتَّى الَّذي له."(متى 25. 29)

“Want aan ieder die heeft, zal gegeven worden; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden zelfs wat hij heeft.” (Matteus 25, 29)

Aan het einde van de gelijkenis van de talenten kan wat Jezus zegt op het eerste gezicht misschien twijfelachtig lijken. Maar het gaat erom de diepgaande betekenis ervan te begrijpen binnen de dynamiek van de liefde die volkomen vrij is, maar die ons verantwoordelijk maakt voor de vrijheid. Iedereen ontving zijn gaven en talenten ten volle. De meting is anders. Maar niemand kent zijn persoonlijke maatstaf werkelijk, omdat we niet in staat zijn het perspectief te begrijpen waarmee God zijn gaven uitdeelt. Waar het om gaat is het geloven in de durf van de Heer Vader, omdat Hij meer Vader dan Meester is. Hij vertrouwde zichzelf aan ieder van ons toe, Hij heeft ons verantwoordelijk gemaakt door manieren te openen waarop we Gods gave vrijelijk kunnen ontwikkelen en we krijgen een reactie van wederzijds vertrouwen. Ja, ze zijn als de aarde die als ze goed is het zaad verwelkomt, vermenigvuldigt en het de potentie geeft om oren te worden. Het proces is dan dit: openheid, acceptatie en geen angst voor God, maar vertrouwen in de energie van Zijn liefde die de productie van fruit bevordert.

في ختام مثل الوزنات، قد يبدو ما يعلنه يسوع للوهلة الأولى مشككا. ولكن يتعلق الأمر بفهم معناه العميق ضمن ديناميكية الحب التي تكون حرة تمامًا ولكنها تجعلنا مسؤولين في الحرية. كل واحد نال مواهبه وزناته بالكامل. القياس مختلف. لكن لا أحد يعرف حقًا مقياسه الشخصي لأننا غير قادرين على فهم المنظور الذي يوزع به الله مواهبه. ما يهم هو أن نؤمن بجرأة الرب الآب، فهو أب أكثر من سيّد. لقد اعتمد على كل واحد منا؛ لقد جعلنا مسؤولين من خلال فتح مسارات لنا لتطوير عطية الله بحرية، ولدينا استجابة ثقة المتبادلة. نعم، إنهم كالأرض التي إذا كانت صالحة وقبلت البذرة كثّرَتها، وأعطتها إمكانية أن تصبح سنابل. فالعملية إذن هي كما يلي: الانفتاح، والترحيب، وعدم الخوف من الله، بل الثقة في طاقة محبته التي تعزز إعطاء الثمار.