موعظة الاحد الرابع بعد الدنح للاب سعدي خضر راعي كنيسة مار يوحنا الرسول في هولندا

بَلْ إِذَا صَنَعْتَ وَلِيمَةً فٱدْعُ المَسَاكِين، وَالمُقْعَدِين، والعُرْج، وَالعُمْيَان. وَطُوبَى لَكَ، لأَنَّهُم لَيْسَ لَهُم مَا يُكَافِئُونَكَ بِهِ، وَتَكُونُ مُكَافَأَتُكَ في قِيَامَةِ الأَبْرَار" (لوقا 14. 13-14)

“Nodig in plaats daarvan de armen, kreupelen, lammen en blinden uit. Die mensen kunnen u niets teruggeven. Daarom zal God u belonen als de rechtvaardigen weer levend worden.” (Lucas 14, 13-14)

Deze krachtige uitnodiging van de Heer moet niet letterlijk worden genomen. Ik bedoel: Jezus zelf ervoer vriendschap met vreugde en accepteerde uitnodigingen om aan tafel te gaan. Bijvoorbeeld in het huis van Martha en Maria waar Jezus aanschoof om met hen te lunchen (Lc 10, 38-42) en de aanwezigheid van Jezus bij het banket van Matteüs (Mt 9, 9-11).
Hier heeft de Heer de stijl van een leven gestigmatiseerd dat te afhankelijk is van wat comfortabel is en meer gehoorzaam aan de voorschriften van wat gemakkelijk en modieus is. De Heer waarschuwt ons tenslotte voor een wet van zelfzuchtig leven, goed gevoed door vastgeroeste gewoonten.
Hier is dan de adem der waarheid met de zon der gerechtigheid: hetgeen het evangelie is.
Nodig op het feestmaal van uw leven ook de armen uit: zij die uw broeders zijn in God de Vader. Juist omdat zij niets hebben om u terug te betalen en u te helpen de gratis dimensie te beleven die zo belangrijk is in Gods plan. Een volwassen mens zijn. Het is vrij zijn van egoïsme, hebzucht en corruptie. Want als we geven en wachten om te ontvangen, wordt deze verwachting een obstakel voor het leiden van een mooi en goed leven dat wordt belemmerd door eigenbelang waardoor de liefde wegvalt.
Gastvrijheid is net zo geweldig als liefde, wanneer we anderen verwelkomen en hen onze liefde, bewondering en gastvrijheid tonen. Alleen dan maken we voor hen de weg vrij voor diepe vriendschap en een echt concept van liefde zonder iets terug te verwachten.
Heer Jezus geef me de Heilige Geest om me te leiden op paden van ware, genereuze liefde.

هذه الدعوة القوية من الرب لا يجب أن تفهمها كلها حرفياً. أعني: عاش يسوع نفسه الصداقة بفرح، حتى أنه قَبِلَ الدعوات إلى العزائم. في بيت مرثا ومريم حيث جلس يسوع لتناول الغداء معهم (لوقا 10. 38-42)؛ حضور يسوع في وليمة متى العشار (متى 9. 9-11).

هنا يحذرنا الرب من أسلوب الحياة الذي يعتمد بشكل كبير على ما هو مريح وأكثر طاعة لإملاءات ما هو سهل وعصري. بعد كل شيء، يحذرنا الرب من حياة قانونها الأنانية، وتتغذى من العادات الراسخة.

فهنا إذاً نسمة الحق مع شمس العدل التي هي الإنجيل. في مأدبة حياتك، أدعُ الفقراء أيضًا: أولئك الذين هم إخوتك في الله الآب، تحديدًا لأنهم لا يملكون ما يكافئونك به، ويساعدونك على عيش بُعد المجّانية المهم جدًا لخطة الله: أن تصبح إنسانا ناضجا. هو أن تتحرر من الأنانية والجشع والفساد، لأننا إذا أعطينا وأنتظرنا الأخذ، فإن هذا الإنتظار يصبح عائقًا أمام عيش حياة جميلة وجيدة يعيقها المصلحة الشخصية التي تجعل الحب يسقط.

الضيافة رائعة مثل الحب، فعندما نستقبل الآخرين ونُظهِر لهم حبنا وإعجابنا ونضيَّفهم، نفتح أمامهم المجال لصداقة عميقة ومفهوم حب صحيح بعيد عن المصالح.

أيها الرب يسوع، أعطني الروح القدس ليرشدني إلى دروب الحب الحقيقي السخي.

راعي كنيسة مار يوحنا الرسول في هولندا