موعظة احد الموتى للاب سعدي خضر راعي كنيسة مار يوحنا الرسول في هولندا

"طُوبَى لأُولَئِكَ الْعَبِيدِ الَّذِينَ إِذَا جَاءَ سَيِّدُهُمْ يَجِدُهُمْ سَاهِرِينَ"(لوقا 12. 37)

“Gelukkig de dienaars, die de heer bij zijn komst wakende zal vinden.” (Lukas 12:37)

Jezus nodigt ons uit om waakzaam te zijn, omdat we niet weten wanneer de Mensenzoon zal komen. Het is een waakzaamheid, niet uit angst voor straf, maar uit liefde voor Hem die heel veel van ons houdt. Hij die zoveel van ons heeft gehouden, dat hij ons heeft geschapen, gered en ons een erfenis van eeuwig leven heeft gegeven. Jezus nodigt ons met kracht, met een intens verlangen en mededogen uit om Hem, ” de weg, de waarheid en het leven”, te volgen en te handelen volgens zijn leer. De dood is een mysterieuze realiteit die iedereen moet benaderen in het besef dat Jezus deze heeft overwonnen. En om die reden kunnen wij ook toegang krijgen tot het eeuwige leven. Dus iedereen moet zijn steentje bijdragen: wees waakzaam. De waakzaamheid waar Jezus over spreekt, is de bekommering die gericht is op God en alles wat te maken heeft met God in het dagelijks leven. Het betekent ten volle leven als ware christenen die op reis zijn met God en met vreugde wachten op de wederkomst van de Heer Jezus. Gezegend zijn zij!

يدعونا يسوع إلى السهر لأننا لا نعلم متى يأتي ابن الإنسان. إنه السهر ليس خوفًا من العقاب، بل حبًا للذي يحبنا كثيرًا، الذي أحبنا كثيرًا حتى خلقنا، وخلصنا، وأعطانا ميراث الحياة الأبدية
يدعونا يسوع بقوة، وبرغبة شديدة ورأفة، لنتبعه، “الطَّرِيقُ وَالْحَقُّ وَالْحَيَاةُ”، ونتصرف وفقًا لتعليمه. الموت هو حقيقة غامضة يجب على الجميع أن يقتربوا منها مدركين أن يسوع قد تغلب عليها وبالتالي يمكننا نحن أيضًا الوصول إلى الحياة الأبدية. ولكن على الجميع أن يقوموا بدورهم: أن يكونوا سَاهِرِينَ
إن السهر الذي يتحدث عنه يسوع هو اهتمام يتمحور حول الله وعلى أمور الله في الحياة اليومية. إنه عيش الحياة بشكل كامل كمسيحيين حقيقيين في مسيرة مع الله وينتظرون بفرح عودة الرب يسوع. طوبى لهم!