“يَا يُوسُفُ ابْنَ دَاوُدَ، لاَ تَخَفْ أَنْ تَأْخُذَ مَرْيَمَ امْرَأَتَكَ. لأَنَّ الَّذِي حُبِلَ بِهِ فِيهَا هُوَ مِنَ الرُّوحِ الْقُدُسِ. فَسَتَلِدُ ابْنًا وَتَدْعُو اسْمَهُ يَسُوعَ. لأَنَّهُ يُخَلِّصُ شَعْبَهُ مِنْ خَطَايَاهُمْ”(متى 1. 20-21)

“Jozef, zoon van David,’ zei de engel, ‘u kunt gerust uw vrouw Maria bij u in huis nemen. Zij is in verwachting door de Heilige Geest. Zij zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen. Dat betekent “God redt”. Want Hij zal zijn volk redden van de zonden.” (Mattheüs 1, 20-21)

In deze woorden ligt de vervulling van Jeremia’s profetie:: “Hij zal een koning zijn die wijs en rechtvaardig regeert” (Jeremia 23, 5) Het is in feite Jozef, de nakoming van David die de openbaring van de engel over Maria’s goddelijke moederschap ontving. Dit is het: de grote heilsgebeurtenissen staan ​​op het punt plaats te vinden, maar het gebeurt niet zonder de deelname van deze rechtvaardige man.
Hij houdt van Maria.  Hij is van plan met haar te trouwen.  Maar er is een tragedie voor zijn hart. Namelijk om in zijn vrouw de tekenen van het moederschap te zien waar hij niets mee te maken heeft. De woorden van het evangelie die zeggen: “Omdat Jozef een rechtschapen mens was en haar de schande wilde besparen, besloot hij om in stilte van haar te scheiden” (Mattheüs 1, 19). Zonder ophef te maken! Dit laat ons een glimp opvangen van de diepte van grote liefde, gekoppeld aan schijnbaar hopeloze pijn. Het is slechts een opmaat naar de stilte van een groot evenement.
Jozef wordt opgeroepen om Maria niet te bezitten om een ​​verlossingsproject aan te gaan. Hij zal een voogd en bewaker van Jezus zijn, en hij zal zijn vader op aarde zijn. In zijn schaduw rijpen de grote dingen van het koninkrijk.
Laten we denken aan het geheim van Jozef en zijn menselijke pijn, maar ook aan zijn onderwerping en aanvaarding van Gods wil. Laten we vragen dat ons hart niet verhard wordt door de beproevingen van het leven, en dat we niet in verdriet sluiten.
Heer, als u mij om een ​​offer vraagt ​​en u onderwerpt mij aan een moeilijke test, dan is dat alleen omdat u mij wilt openstellen voor grote genaden.
 

في هذه الكلمات هو تحقيق لنبوة إرميا: “وَأُقِيمُ لِدَاوُدَ غُصْنَ بِرّ”.(إرميا 23. 5) إنه في الواقع يوسف من نسل داود الذي تلقى إعلان الملاك عن أمومة مريم الإلهية. هذه هي: أحداث الخلاص العظيمة على وشك الحدوث، لكن هذا لا يحدث بدون مشاركة هذا الرجل البار.

 هو يحب مريم. وخطط للزواج منها. ولكن هناك مأساة لقلبه وهو أن يرى في إمرأته علامات الأمومة التي لا علاقة له بها. كلمات ألإنجيل تقول إنه “إِذْ كَانَ بَارًّا، وَلَمْ يَشَأْ أَنْ يُشْهِرَهَا، أَرَادَ تَخْلِيَتَهَا سِرًّا” (متى 1. 19)، دون إثارة ضجة، هذه الكلمات تسمح لنا بإلقاء نظرة على عمق المحبة العظيمة ولكن مقترنة بألم ميؤوس منه على ما يبدو. لكنها مجرد مقدمة للصمت لحدثٍ عظيم.

يوسف هو مدعو إلى عدم امتلاك مريم للدخول في مشروع الفداء. سيكون حارسا ووصيا على يسوع، وسيكون أبا له على الأرض. في ظله تنضج أشياء الملكوت العظيمة.

لنفكر بسر يوسف وفي ألمه الإنساني، ولكن أيضًا بخضوعه وقبوله بإرادة الله، لنطلب ان لا تُقسّي قلوبنا إمتحانات الحياة، وألاّ ننغلق في الحزن.

 يا رب، إذا طلبت مني تضحية وأدخلتني في إمتحان صعب فذلك فقط لأنك تريد أن تفتحني على النعم العظيمة.